Tuesday, 8 June 2010

Aisyah dan Biskut Rayenye ( Biskut Sarang Semut)

Salam buat semua..abah rase dah lama tak tulis cerita kat blog ni.takpe, abh dah pakat ngan ummi nak tulis arini atas tajuk "Aisyah dan Biskut Rayenye ( Biskut Sarang Semut)"..haha, macam tajuk dalam citer Upin Ipin la pulak...hahha.


( Tengok la rupe biskutnya..yang itam tu cokelat..kalau bulan pose,
boleh jadi bukak pose kalau dah tak tahan sangat)


Alkisahnya, biskut sarang semut ni adalah salah satu biskut raye yang MESTI dan BUAT punye pada tiap kali musim raye..tak kira la raye ape, raye pose..raye haji...Dah jadi biskut raya tradisi keluarga no. 2. Knape?? Sebab biskut tradisi keluarga yang no. 1 jatuh kepada BISKUT CINCINNNNNNNNNN...(Sori, Aisyah dah makan abis, x sempat nak amik gambo. Suke sangat makan biskut cincin.)

So kat kampung tu, ada la sebekas biskut raye yg macam2 jenis..Ada jugak biskut cincin, biskut sarang semut dan biskut-biskut yang lain yang dibuat oleh che ilah yg sedang blaja kulinari kat shah alam. Tp kalau bab biskut raye, mesti blaja ngan mak jgk sbb mak paling pandai wat biskut.kalah lecturer che ilah...hahaha

Biskut cincin semua dah abis aisyah makan dlm masa 2 hari kat kg. Semua taruk kat jari-jarinye yg kecil tu (nama pun biskut cincin ,kn?). Yg tinggal biskut sarang semut je...


(Pandangan sisi biskut sarang semut yg dibuat oleh che ilah. Gulp..terliur abah..sabar, tgh pose arini..)


So, tgh berkemas nak blk ke KL smula, nenek aisyah pun minta bawak blk biskut sarang semut ni ke umah, utk aisyah makan..so check it OUT....

Tgk macam mana sukenye aisyah makan biskut raye seblum tibe musim raye..bulan pose pun belum lagi...ish,ish...


(Aisyah sedang mengambil biskut sarang semut walaupun di tangan kirinya masih ada biskut lain)



("Nah...". Ye ke ni???Alahai, baiknye anak abah...
nak bagi kat sape ni?Nak bagi kat ummi n abah ye?.Ni yg sayang sangat2 ni)





("Nyum..Nyum.."Aik, makan sendiri je ke? aisyah comel..
Mana biskut yang aisyah nak bagi kat ummi n abah td?

takkan tengok aisyah makan je..huhu)



(Ish..Tak nak bagi ye???Abah nak sikit...Terliur ni..)



Ni tak tahan ni..Dah mula nak menangis bile nak amik biskut raye sikit
..suke sangat biskut dia ni..oo, tak nak bagi abah ye...









Begitulah kisah aisyah dengan biskut sarang semutnye....

9 comments:

LIP (^_^) said...

nampak obvious betul aisyah suka kue tu..

wan sujaihah said...

heheh..betul2 pu nyer rebut tu...aduaiii comey

Ummi Aisyah said...

lip:betol2..:P

sujaihah:kami acah2 jer..tak sangka dia betol2 marah hahah..

sz | m.a.s.s said...

alahai shedappppnyaaa...camne rupa paras biskut cincin tu plak? heheeee...jamu mata...

~~*Lady Salwa*~~ said...

wah, boleh buat tempahan untuk raya nih... hehe... nampak cam sedap je...

Ummi Aisyah said...

kak suzi:memng sedap biskut cincin tu..bentuknya bulat macam cincin nanti la tunggu raya konfem ade biskut tu.

salwa:heheh tahun ni MIL tak ambik tempahan..nak rest katanya..harapkan menantuc (saya la tu) tataula bile dapat makan hahah

LYaFRINA said...

suka mkn biskut ni..
time raya msti cari

abah said...

biskut cincin ni ,cara penyediaannya macam senang tp bahan yanmg digunakan, paling byk pun telur ayam. tp bukan semua telur ayam tu nak guna, tp telur kuning yg dah direbus tu je....Telur yg putih tu?hm, nanti blh wat nasik lemak n mkn nasi lemak ngan telur putih tu saje la jawabnya..telur kuningnye, dah abis buat biskut cincin...hahhaa..

Ummi Aisyah said...

abah Aisyah memng terer buat biskut cincin :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails