Thursday, 4 August 2011

MENCARI TITIK PERSAMAAN~~

Alhamdulillah..hari ini dah masuk hari ke 4 saya sekeluarga berpuasa..except si kecik tu..Semoga segala amal ibadat kami diterimaNYA..ameen..

Okla..entri kali ni nak bercerita sikit tentang karakter kami berdua..Kalau orang tak kenal saya, maybe orang cakap saya ni macam garang, pendiam n sombong..hakikatnya tidaklah camtu..namun saya hanyalah manusia biasa yang tidak terlepas membuat kesilapan dan begitu banyak kelemahan diri..(berfalsafah la plak pagi-pagi ni..ehikss..)..tapi itula..segala kelemahan tu saya cuba baiki setiap hari...
emm...dulu2..saya terlalu berfikir macam mak n arwah ayah saya boleh kekal bahagia berkongsi hidup selama 40 tahun..seingat saya tak pernah saya tengok mereka bergaduh..arwah ayah tak pernah tinggikan suara apatah lagi nak pukul mak..macam tu jugak mak tak pernah nak marah2 ayah..sangat2 bahgia tengok mereka..tu lah keajaiban dalam rumahtangga kn.

Kata orang tua2..3 tahun pertama perkahwinan merupakan tempoh berkenalan dengan pasangan...sama jugak dengan situasi saya masa mula-mula kahwin dulu...kini dah hampir 4 tahun kami bersama..saya masih cuba mengenali en suami..dan belajar menerima segala kelebihan dan kekurangannya sepertimana si dia menerima saya seadanya..

Perbezaan..

Setiap pasangan dah tentu banyak perbezaannya kan..macam tu gak dengan saya..tapi bila saya kaji balik..sebenarnya kami ni terlalu banyak persamaan dari perbezaan..Penat gak nak mencari perbezaan karakter antara kami...emmm...

1)Dari segi selera makan..saya lebih suka masakan yang merah2 cam ayam masak merah, udang masak merah, kerang sambal merah..dan yang lain2 lagi asal nampak je merah hihi...tapi en suami suka masakan yang lemak2 cam gulai ayam..dan yang sewaktu dengannya..pastu tak ketinggalan ikan keli feveretnya..sy pulak sedikit anti dengan ikan keli (sebenarnya ada kisah disebaliknya)..tapi saya masih boleh makan cuma sesekali ajerla..

2)Masa shopping, en suami cukup teliti bila pilih barang dapur..siap compare harga bagai..aduii..lame ahh nak nunggu beli barang dapur..saya plak senang ajer..mane jenis barang dapur yang saya suka..terus diangkut masuk troli..jarang nak cek harga dulu..hahhah...nak cepatla katekan..

3)Saya ni jenis tak suka barang sepah2 contoh cam baju or towel yang sangkut2 kat kerusi or kat tempat tak sepatutnya..tapi en suami..tau2 ajer la orang lelaki punya style..sbb tu mulut ni cepat ajer nak membebel..ya ampun ye bang..:)).

4)En suami lebih alert dengan hari2 istimewa cam hari jadi dan sebagainya..tapi si isteri plak...asik lupa ajer..maklumlah...urat dah banyk putus kan..hihi..

Persamaan..

Kami memng terlalu banyak persamaan...terlalu banyak..bila tengok en suami..itulah saya..dan sebaliknya..syukur Alhamdulillah..Allah mempertemukan kami..

1)Ramai orang cakap muka kami seiras..(ye ke?)..:PP

2)Kami memng sempoi..dari hujung rambut hingga ke kaki..pakaian or segala aksesori, kami memng tak mementingkan jenama...janji murah..n selesa dipakai..Pada kami kalau nak bergaya pon kenalah tengok kemampuan memasing..macam kami ni..ihikss..bersyukurlah dengan rezeki yang Allah kurniakan.

3)Dua2 kaki jalan..susah nak lekat kat rumah..asik berkepit bertiga(Aisyah sekali) ke mana-mana...Aisyah pun dah menurun perangai mak bapaknya..Apapun memng best sbb setiap hujung minggu ade aje plan kami bertiga..

4)Suka balik kampung..sanggup naik bas kelek Aisyah sekali nak balik kampung walaupun hanya cuti hujung minggu ajer..penatt wooo travel balik trengganu..takpe janji hati bahagia dapat jupa orang tua kan kan..

5)Suka buat kerja n keputusan last minit..fuuhh...memng bahaya kitrg ni..(jangan tiru yek kekawan)..kes yang paling bahaya ialah time buat keputusan nak majlis kahwin..hanya ada masa 2 bulan untuk prepare segalanya hahha..memng keje gile...tapi Alhamdulillah..sumenya berjalan lancar, sederhana tapi cukup meriah...

6)Sangat suka menerima tetamu..sape2 nak datang rumah sangat2 dialu2kan..Tetamu itukan pembuka rezeki..betul tak??

7)Suka bergambar..mak bapak plus anak sama naik bila kasi can posing..tapi itu pun kalau dengan kamera sendiri..kalau org lain punya..kami shy-shy cat jugak..ehehhe...

8)Suka layan drama bersiri..hahha...kalau dah tengok sekali..mulalah takleh nak tinggal..lagi-lagi en suami..sanggup ajer diangkut pinggan nasi depan tv kihkih..jangan mare ye cik abg..

9)Susah nak marah..kami berdua memng tak reti nak marah..Aisyah tak percaya??..memnglah sbb dia je yang salu kami marah..tupun sbb suka sangat tido lambat kan anakku..

10)Penyayang??semestinya la untuk kaum ibu..tapi bapak Aisyah ni pon sangat2 penyayang orangnya..betol2 kan Aisyah...

11)Sporting...kami jenis tak kisah..ape event yang orang ajak selagi boleh pergi memng kami pergi..lagi2 kalau orang jemput kenduri kahwin..tersangat lah hepinya..sure pergi tak kira hujan/panas..:P.

12)Selera makan..even selera makan kami berbeza..tapi kami boleh masuk ape je rezeki yang dihidangkan..bak kate orang tolak kayu dengan batu ajer..

13)Kalut..pening gak bila dua2 jenis kalut..tapi yang pastinya en suami lagi kalut dari saya...betul tak Aisyah?(Aisyah lagi kena tanya...:P)

14)Banyak cakap..kalau kena dengan yang sekepala..memang mulut saya tak berenti bercakap ..en suami plak..sangat peramah ngan sume orang..Aisyah plak..macam ade emas dalam mulut, takmo bercakap.. haishh..

15)Dua2 bukan kaki wayang..en suami baru 2 kali tengok wayang tupun siap boleh tido lagi..huhu...saya??baru sekali tengok, tu pun sbb nak rasa pengalaman tengok wayang...hmm...bagi saya dan en suami, best lagi lepak2 depan tv or pc sambil layan dvd hihi..papepun sumenya terpulang kepada memasing..

Banyak sangat persamaan kami, dah tak tersenarai plak..tapi itula..bila jumpa titik persamaan..di situlah akan ada keserasian..Alhamdulillah..lagi beberapa hari nak smbut ulangtahun perkahwinan yang ke 4..hopefully saya tak lupa..Klah..cukupla untuk kali ini..nak kena smbung buat keje plak..

2 comments:

fiqah said...

slalu jg terfikir...mcam mna mereka bleh kekal shingga skarg..erm..mgkn persefahaman dan perkongsian itu pntg...
p/s: catatan persamaan dan perbezaan tu menarik...tringat cramah yg prnh dgr..perbezaan pd pasangan meluaskan lgi pengethuan kta krn kta dpt beljar sesuatu yg x ada pada kta ttp ada pd psgan kta..

Sz said...

tahniah cik yah! jarang orang perempuan tak berapa ingat tarikh2 penting ni..slalu lelaki kan...apapun masing2 saling melengkapi kan...:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails